DORIAN KNAPIĆ, DIREKTOR TVORNICE LIPIK GLAS

U korak s vremenom - Lipik Glas bilježi stabilan rast i razvoj

11.06.2025. 07:22 | 4789 pregleda | Objavio: Matija Kulhavi | Rubrika: Intervju

Tri godine nakon posljednjeg razgovora s direktorom Lipik Glasa, gospodinom Dorianom Knapićem, ponovno smo razgovarali o promjenama u tom razdoblju. Unatoč izazovima na globalnom tržištu, Lipik Glas i dalje stabilno raste zahvaljujući velikim ulaganjima, modernizaciji poslovanja i prilagodbi novim uvjetima. U ovom intervjuu govorimo o najvažnijim projektima, izazovima s kojima se suočavaju te planovima za budućnost, s posebnim naglaskom na poslovanje u manjem gradu poput Lipika.

Na čelu ste Lipik Glasa gotovo pet godina. Posljednji naš razgovor dogodio se 2022. godine. Što se u međuvremenu značajnog dogodilo, a da bi bilo interesantno javnosti? Znamo da je, među ostalim, srušen i simbol lipičke staklarske industrije – staklanski dimnjak.  Kako biste saželi ključne smjernice razvoja koje je tvrtka slijedila u tom razdoblju?

Da, nažalost početkom 2024. bili smo prisiljeni ukloniti 76 metara visok dimnjak naše staklane,  koji je još od početka gradnje daleke 1963. bio jedan od simbola Lipika. Iako je nekoliko puta pogođen tijekom Domovinskog rata i potom popravljan, dokrajčilo ga je olujno nevrijeme 19. srpnja 2023. kada je iznimno jaki olujni vjetar otkinuo 16 m dimnjaka te posljedično značajno narušio statiku ostatka dimnjaka čime je ocjenom stručnjaka postao opasan zbog mogućeg urušavanja kod potresa ili novog jačeg nevremena.

Što se tiče razvoja tvrtke u posljednje tri godine, Staklana je nastavila strateški usmjeren razvoj na nekoliko ključnih područja: poboljšanje energetske učinkovitosti, unaprjeđenje proizvodnih procesa u cilju povećanja sigurnosti na radu, poboljšanja kvalitete, poboljšanja produktivnosti te općenito na povećanje naše tržišne konkurentnosti uz proširenje proizvodnih kapaciteta te digitalizaciju procesa. Kroz ove glavne korake razvoja željeli smo i želimo osigurati dugoročnu konkurentnost i stabilnost tvrtke, a istovremeno se prilagoditi tržišnim promjenama i izazovima koji dolaze s globalnim trendovima.

Koje biste organizacijske ili poslovne promjene izdvojili kao najvažnije u posljednjih nekoliko godina?

Iako u posljednjih nekoliko godina nije bilo značajnijih organizacijskih promjena, poslovno smo se usmjerili na razne projekte koji su imali veliki utjecaj na našu konkurentnost i održivost. Jedan od najvažnijih projekata bila je realizacija EU projekta „Poboljšanje energetske učinkovitosti tvornice“ čija je realizacija trajala gotovo dvije godine a završen je 30. lipnja 2023. Ukupna vrijednost projekta bila je 1,6 milijuna eura, a EU je sufinancirala projekt u iznosu od 800.275,35 eura. Mjere uključene u ovaj EU projekt bile su: montaža fotonaponska elektrane na krovovima tvornice (1.541 kWp), obnova toplinske izolacije zgrade naše alatnice, revitalizacija električnih instalacija-učinkoviti sustavi rasvjete (LED rasvjeta unutarnja/vanjska), kompenzacija jalove energije, ugradnja pametnih brojila i uređaja za detaljnije praćenje potrošnje energije, ugradnja novih sustava za proizvodnju toplinske i rashladne energije, zamjena postojećeg sustava potrošne tople vode sustavom koji koristi obnovljive izvore energije

Održavanje konkurentnosti u uvjetima tržišnih nestabilnosti

Kako se tvrtka nosi s globalnim tržišnim nestabilnostima, osobito kada je riječ o cijenama energenata i sirovina?

Pored finalizacije spomenutog projekta poboljšanja energetske učinkovitosti tvornice, konstantno radimo na poboljšanju svijesti svih zaposlenika o odgovornom korištenju energije te naravno vodimo računa da koristimo raspoložive prilike za ugovaranje što bolje cijene električne energije. Što se tiče cijena sirovina, konstantno istražujemo i analiziramo stanje tržišta te s našim ključnim dobavljačima održavamo korektne poslovne odnose i zajedno prevladavamo izazove, tražeći rješenja koja su prihvatljiva za obje strane, kako bismo  osigurali stabilnost nabave i dugoročnu suradnju uz očuvanje tražene kvalitete materijala.

Na koji su način geopolitičke okolnosti utjecale na planiranje i prilagodbu opskrbnih lanaca?                                                                                                                                      

Geopolitičke okolnosti značajno utječu na planiranje i prilagodbu opskrbnih lanaca, prisiljavajući tvrtke da razvijaju strategije za smanjenje rizika i povećanje otpornosti te da razvijaju fleksibilne, regionalizirane i digitalno povezane opskrbne lance. Proaktivno planiranje, diversifikacija i ulaganje u tehnologiju i digitalizaciju ključni su za smanjenje rizika i osiguranje dugoročne otpornosti. Ove globalne trendove slijedimo i u Staklani.

Većina zaposlenika dolazi iz Lipika i Pakraca

Koliko trenutno imate zaposlenika i iz kojih sredina uglavnom dolaze? Prevladavaju li lokalni kadrovi iz Lipika i Pakraca?

Staklana danas ima 270 zaposlenika i da, najveći broj zaposlenika dolazi s područja Lipika i Pakraca, a manji broj iz ostalih mjesta u okolini. Preciznije s područja Lipika dolazi nam cca 50% zaposlenika, s područja Pakraca i pripadajućih mjesta dolazi cca 40% zaposlenika te iz ostalih mjesta u okolini (npr. Daruvar, Novska…) oko 10% zaposlenika.

Provodite li inicijative za poboljšanje radnih uvjeta i zadovoljstva zaposlenika? Ako da, koje?

Konstantno radimo na poboljšanju radnih uvjeta i zadovoljstva zaposlenika slušajući prijedloge zaposlenika direktno ili putem predstavnika Sindikata i Radničkog vijeća, s kojima vrlo transparentno i korektno surađujemo. Trudimo se implementirati prijedloge koji mogu unaprijediti radnu atmosferu, povećati sigurnost na radnom mjestu, poboljšati uvjete rada, i naravno, materijalne uvjete. Kako bi naši zaposlenici osjećali veću povezanost s tvrtkom, između ostalog, prije nekoliko godina pokrenuli smo organizaciju zajedničkih druženja naših zaposlenika koje održavamo 1-2 puta godišnje uz dobru hranu, ples i zabavu. Također, već tri godine 6. prosinca održavamo Dan otvorenih vrata tvornice za zaposlenike i članove njihovih obitelji uz podjelu prigodnih poklona djeci zaposlenika.  Pored navedenog održavamo i razne druge aktivnosti koje jačaju timski duh i međusobnu suradnju. Na taj način želimo stvoriti radnu atmosferu u kojoj će se svaki zaposlenik osjećati cijenjeno, motivirano i sigurno.

Imate li potrebu za dodatnim kadrovima? U kojim segmentima najviše nedostaje radne snage?

Povremeno, naravno, imamo potrebe za dodatnim kadrovima te u tom slučaju javno, putem HZZ-a, objavljujemo potrebu za zapošljavanjem.  Za sada u našoj okolini uspijevamo pronaći potrebne kadrove, ali smo primijetili trendove koji ukazuju na mogući nedostatak radne snage u budućnosti.

Kako se nosite s izazovom nedostatka kvalificirane radne snage? Surađujete li po tom pitanju s lokalnim srednjim školama ili obrazovnim institucijama?

Nedostatak kvalificirane radne snage predstavlja značajan izazov za mnoge hrvatske tvrtke u raznim sektorima poput turizma, građevine te proizvodnje. Stoga, naravno, niti naša tvrtka nije imuna na navedeno, a za nas dodatna otegotna okolnost je činjenica da u našoj okolini srednjoškolske institucije ne obrazuju stručnjake za oblikovanje stakla.  Za suočavanje sa problemom nedostatka kvalificirane radne snage, naravno, vrlo je bitno surađivati s obrazovnim institucijama, uključujući srednje škole i strukovne centre na čemu i mi aktivno radimo. Međutim, zbog nedostatka formalnog strukovnog obrazovanja za kvalificiranu radnu staklu u oblikovanju stakla, najviše se pouzdajemo u interna osposobljavanja gdje naši vrhunski stručnjaci prenose potrebna specifična znanja novim zaposlenicima.

Možete li prokomentirati razinu plaća zaposlenika – jesu li, uslijed inflacije, one rasle i u kojem postotku?

Proteklih nekoliko godina smo kroz izmjene više točaka kolektivnog ugovora značajno povećali materijalna prava zaposlenika. Najznačajnije povećanje realizirano je početkom 2024. i početkom 2025. godine.

Suradnja s vodećim brendovima na globalnom tržištu

Lipik Glas surađuje s brojnim renomiranim brendovima u automobilskoj i željezničkoj industriji. Možete li podijeliti svoja iskustva s tim suradnjama te komentirati aktualne trendove u tim sektorima?

Imamo jako dobru suradnju s našim kupcima te sa svim našim kupcima nastojimo graditi partnerski odnos i međusobno povjerenja osiguravajući im pravovremene isporuke u traženoj kvaliteti i dogovorenoj cijeni što oni prepoznaju i vraćaju nam se s novim upitima i projektima.

Trendovi u automobilskoj industriji: Od važnijih trendova u automobilskoj industriji mogao bih istaknuti da idu u smjeru: elektrifikacije, autonomnih vozila, i MaaS (Mobility-as-a-Service).

Naime, proizvodnja električnih vozila nastavlja rasti, a proizvođači se usmjeravaju na smanjenje emisija CO₂ i poboljšanje energetske učinkovitosti.

Autonomna vozila i povezivanje vozila s pratećom infrastrukturom postaju sve važniji, osobito u urbanim sredinama.

MaaS (Mobility-as-a-Service)- Tradicionalni modeli vlasništva automobila zamjenjuju se uslugama dijeljenja vozila, najmom i pretplatama, što omogućuje veću fleksibilnost i smanjenje broja vozila na cestama.

Također, ovdje treba naglasiti da kineski proizvođači automobila izazivaju zapadnu industriju s konkurentnim cijenama i naprednom tehnologijom, čemu smo svi svjedoci.

Od važnijih trendova u željezničkoj industriji putničkih vlakova naglasio bih sljedeće: Elektrifikacija i održivost, digitalizacija i korištenje umjetne inteligencija, fokus na automatizaciju i sigurnost.

Električni vlakovi postaju standard, a ulaganja u infrastrukturu i obnovljive izvore energije omogućuju smanjenje emisije CO₂. Primjeri uključuju projekte poput Alstomovih vlakova na vodik, koji su ekološki prihvatljiva alternativa dizelskim vlakovima, osobito na neelektrificiranim prugama. Ovi vlakovi emitiraju samo vodenu paru, čime značajno smanjuju ekološki otisak željezničkog prometa.

AI i IoT tehnologije omogućuju prediktivno održavanje, personalizirane usluge i optimizaciju rasporeda. Na primjer, AI sustavi mogu analizirati podatke o putnicima u stvarnom vremenu kako bi prilagodili uslugu i poboljšali sigurnost.

Integracija 5G i satelitskih tehnologija, poput Starlinka, omogućuje stalnu povezanost u vlakovima, čak i na udaljenim lokacijama. Wi-Fi 7 tehnologija nudi brže i pouzdanije internetske usluge, što je ključno za poslovne korisnike i putnike koji traže neprekidnu povezanost.

Vlakovi nude udobnije sjedalice, pristupačne kabine i personalizirane usluge. Uvođenje VR i AR tehnologija može obogatiti zabavu tijekom putovanja, dok pametne karte i digitalni asistenti olakšavaju planiranje i kupovinu karata. Automatizirani vlakovi i sustavi za praćenje stanja infrastrukture povećavaju sigurnost i učinkovitost. Korištenje digitalnih blizanaca i naprednih senzora omogućuje bolje upravljanje imovinom i smanjuje rizik od nesreća.

Na kojim se ključnim projektima i proizvodima trenutno bazira vaša proizvodnja? S obzirom na povjerljivost poslovnih odnosa, možete li podijeliti općenite informacije o suradnjama koje su u tijeku te najavama novih projekata ili širenju na druga tržišta?

Naša tvrtka trenutno surađuje s više od 60 kupaca i gotovo 100% svojih proizvoda izvozi na međunarodna tržišta. Izvozimo u zemlje poput Velike Britanije, Italije, Njemačke, Francuske, Austrije, Sjedinjenih Američkih Država, Švedske …

Opće poznato je da je Lipik Glas d.o.o tvrtka specijalizirana za proizvodnju visokokvalitetnih stakala za luksuzne automobile i putničke vlakove. Naše proizvode prodajemo najpoznatijim globalnim brendovima proizvođača automobila i vlakova. Međutim, sa svim našim kupcima potpisan je NDA (Non-Disclosure Agreement), čime jamčimo povjerljivost poslovnih informacija i zaštitu intelektualnog vlasništva. 

Je li u posljednje tri godine bilo kapitalnih ulaganja u lipičku tvornicu ili internih investiranja u poboljšanje postojećih proizvodnih kapaciteta?

S obzirom na tržišne neizvjesnosti proteklih godina opreznije smo investirali u povećanje proizvodnih kapaciteta pa su stoga te investicije bile u okviru 1 -1,5 milijuna eura godišnje. Međutim ove godine smo pokrenuli značajniji investicijski ciklus u iznosu cca 6 milijuna eura usmjeren na nabavku sofisticirane proizvodne opreme nove generacije za oblikovanje stakla.

Koje investicije razmatrate kako biste povećali energetsku učinkovitost i održivost poslovanja?

Naravno, konstantno istražujemo i koristimo prilike za povećati energetsku učinkovitost i održivost poslovanja, a od potencijalnih investicija za budućnost planiramo: nabavku nove proizvode opreme koja ima veću energetsku učinkovitost, dogradnju solarne elektrane, poboljšanje izolacije krovnih površina iznad proizvodnog pogona, dodatno povećanje učinkovitosti sustava za grijanje i sl.

Kako pristupate planiranju ulaganja s obzirom na trenutačne tržišne neizvjesnosti?

Svakom potencijalnom ulaganju pristupa se vrlo oprezno kroz izradu detaljnog poslovnog plana, koji treba rezultirati povratom investicije, a koji na kraju naravno mora odobriti i naš vlasnik.

Lipik – grad ugodne svakodnevice i velikih potencijala

Kako doživljavate poslovanje u manjoj sredini poput Lipika, s obzirom na infrastrukturu i suradnju s lokalnom zajednicom?

Ovdje moram napomenuti da imamo jako dobru suradnju s lokalnom zajednicom, a što se tiče lokalne infrastrukture, imali smo izazovne mjesece za vrijeme obnavljanja Ul. Matije Gupca, ali sada je sve u najboljem redu.

Što biste osobno izdvojili kao prednosti rada i života u Lipiku?

Jako ugodni i susretljivi sugrađani, ugodna klima, divna priroda u okruženju, i dalje povoljnija cijena nekretnina, povoljan geografski položaj, blizina autoceste, što je vjerujem sve zajedno veliki motiv mladim ljudima da ovdje osnuju svoje obitelji.

Kako vidite budućnost Lipik Glasa u kontekstu održivosti i ekologije te koji su planovi razvoja u sljedećih 3 do 5 godina?

Trenutno su naša glavna područja proizvodnje:

- Proizvodnja stakla za luksuzne automobile (cca. 70% prihoda) - naša tvrtka specijalizirana je za proizvodnju stakla za prvu ugradnju za globalno poznate proizvođače luksuznih automobila. Ovaj segment čini najveći udio naših prihoda i ključan je za stabilan rast tvrtke.

- Proizvodnja stakla za vlakove i tramvaje (cca. 20% prihoda) - proizvodimo staklo za prvu ugradnju za vodeće proizvođače vlakova i tramvaja u željezničkoj industriji.

- Proizvodnja balističkih stakala za vozila (cca. 10% prihoda) - također se bavimo proizvodnjom visokokvalitetnog balističkog stakla za vozila, što čini specifičan, ali važan segment naše proizvodnje. Potražnja za ovakvim proizvodima raste, osobito u sigurnosnoj i vojnoj industriji.

U narednim godinama planiramo dodatni rast prihoda u sva tri segmenta proizvodnje. Usmjereni smo na širenje kapaciteta, inovacije u proizvodnji i razvoj novih proizvoda. Nova ulaganja u moderna tehnološka rješenja, usmjerenost na poslovnu izvrsnost kombinirajući bogatu tradiciju s održivim poslovanjem i minimalnim ekološkim otiskom, omogućiti će Staklani da i dalje aktivno prati globalne trendove i poveća svoju konkurentnost na tržištima luksuznih automobila, željezničke industrije i balističkih stakala, što će i narednih godina osigurati stabilnost i održivost naše tvrtke na tržištu.

Imate li poruku za svoje zaposlenike i građane koji prate rad i razvoj Lipik Glasa?

Punih pet godina sam dio obitelji Staklane i sa zahvalnošću gledam na sve što smo zajedno prošli i postigli. Zaposlenicima od srca zahvaljujem na predanosti, trudu, entuzijazmu i posvećenosti. Vaša energija i zajedništvo pokreću našu tvornicu. Svaka ideja, projekt i izazov koji smo uspješno realizirali rezultat su upravo vašeg rada i znanja. Vaš trud, predanost i odgovornost čine temelj svega što ova tvornica jest i što želi postati.

Zahvaljujem se na podršci i suradnji pravnim subjektima i institucijama te naravno obrazovnim i razvojnim partnerima s kojima surađujemo u našoj okolini. Ta suradnja, zajedništvo, međusobno povjerenje i vjera u zajednički cilj ono su što nas motivira i za buduće izazove.

U proteklim godinama imao sam priliku upoznati u Lipiku i okolnim mjestima divne ljude koji svojim znanjem, ali i ljudskošću, daju vrijednost svemu što radimo.

Stoga se posebno zahvaljujem i građanima Grada Lipika, Grada Pakraca i ostalih mjesta u bližoj okolini, na podršci koju osjećamo kroz godine, na razumijevanju, na tome što nas doživljavate kao dio zajednice, a ne samo kao tvornicu.

Od samog početka svog mandata svjestan sam važnosti koju Lipička Staklana ima za gospodarstvo i stabilnost ovog kraja i ponosan sam što mogu doprinijeti nastavku te tradicije.

Pred Staklanom su novi izazovi i investicijski ciklusi koji će dodatno ojačati našu konkurentnost na globalnom tržištu. Siguran sam da smo spremni za nove poslovne izazove jer smo i dosad dokazali da možemo uspješno nositi velike odgovornosti.

Naš je cilj da u godinama koje dolaze još više pažnje posvetimo ljudima unutar našeg sustava. Da stvaramo okruženje u kojem zaposlenici osjećaju da nisu samo dio proizvodnog i pratećih procesa, nego dio zajedničke priče, dio vrijednosti koje svi zajedno nosimo. Radno mjesto treba biti prostor gdje se ljudi osjećaju sigurno, poštovano i motivirano. Jer, iza svake brojke, svakog rezultata i svakog uspjeha, uvijek stoji čovjek. I upravo zato, najiskrenije i iz srca, veliko hvala.

Tvrtka Lipik Glas d.o.o. certificirana je prema više međunarodnih standarda kvalitete, uključujući:

ISO 9001:2015 - Quality Management System

IATF 16949:2016 - Automotive Standard

ISO 14001:2015 - Environmental Management

ISO 22163:2017 - Railway Standard

ISO 45001 – Health and safety

DIN 6701 – Bonding

ISO 50001 - Energy Management,

TISAX - Information security in the automotive sector, novi certifikat počevši od 2024

AEO – Authorised Economic Operator, novi certifikat počevši od 2024 što nas čini jednim od rijetkih poduzeća u Hrvatskoj s ovim certifikatom

© 2014-2025. COMPAS portal - Sva prava pridržana.