LIPIK test
Delfin
Radio Daruvar 2
DORIAN KNAPIĆ, NOVI DIREKTOR LIPIK GLASA

Ova je situacija zatekla sve nas i treba ju izdržati te se prilagoditi u cilju nastavka uspješnog poslovanja

18.06.2020. 12:53 | 1605 pregleda | Gospodarstvo

Sredinom travnja glavna je tema u svim medijima bila aktualna situacija vezana za epidemiju virusa Covid-19 te niz ograničenja koja su bila nametnuta borbom protiv te neviđene pošasti koja je zahvatila čitav svijet pa tako i našu lokalnu sredinu. Tad smo pisali i o trenutnom stanju u Lipik Glasu, tvornici koja već nekoliko desetljeća slovi kao jedna od perjanica gospodarstva ovoga grada.

Piše:
Matija Kulhavi

Sad, kad se situacija malo primirila, zahvaljujući i povoljnijoj epidemiološkoj situaciji, odlučili smo posjetiti ovu lipičku tvornicu u kojoj se proizvode automobilska stakla za luksuzne brendove kao što je Bentley, Lamborghini, McLaren te niz drugih. Međutim, glavni razlog našeg posjeta bio je taj što se na čelu ove tvornice od nedavno nalazi Dorian Knapić, dipl. ing. polit. i inž. stroj., novi direktor koji je stigao početkom svibnja.

Naznake nekakve nove promjene primjetne su već pri samom dolasku u tvornicu Lipik Glas jer se već u Ulici Matije Gupca, iz oba pravca, a neposredno prije skretanja u Staklansku ulicu, gdje je tvornica smještena, vidi da su postavljene nove table s natpisom Isoclima/Lipik Glas koje ukazuju na smjer kretanja.

Prilikom našeg prvog susreta, gospodin Knapić, koji je inače rodom iz Labina, odmah je ukazao kako vidi poveznicu između Lipika i svojeg rodnog grada, a to su uređene javne površine, kao i gradske vizure koje ga podsjećaju na one kakve se mogu vidjeti u Lovranu i Opatiji. To i nije iznenađujuće s obzirom na činjenicu da je Lipik svojevremeno nosio naziv „kontinentalna Opatija“, a povodom čega je čak upriličena istoimena izložba u Opatiji u svibnju 2018. godine. Još jedna stvar koju je novi direktor Knapić primijetio jest multikulturalnost ove sredine te lijepa komunikacija s ljudima. Inače, kako nam je otkrio, preko vikenda u pravilu odlazi u Labin, gdje mu se nalazi obiteljski dom, a preko tjedna boravi upravo ovdje, u Lipiku.

Ono što je sigurno jest da Dorianu Knapiću ne manjka iskustva na rukovodećim mjestima u automobilskoj industriji u kojoj radi već dugi niz godina. Radio je za Cimos grupaciju koja u Hrvatskoj, odnosno u Istri ima tri tvornice (Labin, Buzet i Roč). Najprije je bio zaposlen kao direktor proizvodnje u tvornici u Labinu, a kasnije kao direktor tvornice i pravnog subjekta Labinprogres TPS (tvornica koja je radila traktore i motokultivatore), gdje su imali proizvodnju male poljoprivredne mehanizacije i gdje su 2008. godine počeli proizvoditi veliki (dvoosovinski) traktor. Ondje je bio na rukovodećem položaju tri i pol godine, a nakon toga je bio direktor proizvodnje za dvije tvornice - za automobilski program Labin i Buzet pa onda ponovno direktor tvornice automobilskog dijela u Labinu. Poslije toga je neko vrijeme radio kao direktor tehnologije za regiju Hrvatska i zatim je došao u Lipik posredstvom agencije koja za poslodavce traži menadžere.

Tvornica ravnog stakla u Lipiku, kako nam je kazao, ostala mu je u sjećanju još otkako je počeo raditi jer je odmah nakon završetka fakulteta radio u Istratransu u nabavi i u prodaji dijelova za automobilski i kamionski program pa se sjeća da su, čak i kasnije kad je bio u Brionima šef nabave, naručivali neka stakla koja su se radila u Lipiku.

Za vrijeme našeg susreta s Dorianom Knapićem, prisutan je bio i Saša Božić, voditelj proizvodnje. Tijekom razgovora, ovi vodeći ljudi lipičke tvornice stakla ističu kako je razumljivo da su ljudi zabrinuti jer ova je kriza ostavila velike posljedice na automobilsku industriju u cijelom svijetu, stoga je potpuno shvatljivo da se posljedice osjećaju i u Lipik Glasu.

Zemlje koje su najviše pogođene koronavirusom, poput Italije, Francuske, Španjolske i Engleske zatvorile  su privremeno svoje proizvodne pogone, a upravo je u tim zemljama, naravno i uz Njemačku, najveće tržište novih automobila u Europi.

Prema statistici Udruženja proizvođača automobila u Europi (ACEA - European Automobile Manufacturers Association), govori direktor Knapić, prodaja u travnju na europskom tržištu je pala za 76%, dok je to u Engleskoj 97% u odnosu na godinu ranije pa su se posljedično zbog toga zatvorile i tvornice, kako zbog zaštite zaposlenika od virusa Covid-19, tako i zbog toga što je nekoliko tjedana gotovo potpuno stala prodaja novih automobila u EU. Prema novim statističkim podacima objavljenim za svibanj europsko tržište osobnih automobila pretrpjelo je još jedan snažan pad, u odnosu na isto razdoblje 2019., ali ipak primjetno je lagano poboljšanje u odnosu na travanj 2020. Premda su prošlog mjeseca u mnogim zemljama ublažene protuepidemijske mjere, broj novih automobila prodanih diljem Europske unije (izuzev Ujedinjenog Kraljevstva Velike Britanije i Sjeverne Irske) smanjio se s 1.217.259 jedinica u svibnju 2019. na 581.161 putničkih automobila u svibnju ove godine. Kako se navodi u statistici objavljenoj na službenim stranicama ACEA, dvoznamenkasti pad zabilježen je na svakom od 27 tržišta EU prošlog mjeseca, iako je pad postotka bio manje dramatičan nego u travnju. Španjolska je zabilježila najveći pad među četiri glavna tržišta EU (-72,7%), dok je prodaja pala za otprilike upola u Francuskoj (-50,3%), Italiji (-49,6%) i Njemačkoj (-49,5%). Isto tako, navodi se da je u periodu od siječnja do svibnja 2020. potražnja novih putničkih automobila u EU smanjena za 41,5%.

 

Oporavak se predviđa krajem posljednjeg kvartala

Međutim, zahvaljujući i povoljnijoj epidemiološkoj situaciji, tržište se polako pokreće i oporavak se nazire, a predviđanja za posljednji kvartal ove godine su osjetno pozitivnija, ipak još će se vidjeti kojim će to tempom ići. Činjenica je da kupci optimiraju neke svoje troškove i reduciraju investicije u neke nove projekte, a čak i smanjuju broj zaposlenika. Jasno je svima da kupovina novog automobila u ovo vrijeme nije nužnost.

Za Lipik Glas je dobro to što vlasnici u Italiji gledaju dugoročno i žele održati stabilan rast i razvoj te zadržati dobre radnike, a u posljednje vrijeme uveliko je pomoglo i korištenje mjera za pomoć gospodarstvu uslijed epidemije koronavirusa koje je donijela Vlada Republike Hrvatske. Uskoro stižu nove mjere, a prema svemu sudeći, koristit će ih i dalje da izbjegnu direktan trošak. Tvornica je proteklih godina uspješno poslovala pa se svi nadaju da će se tako i nastaviti.

Ono što se dogodilo u svijetu preslikalo se i na Lipik Glas. Naš lanac opskrbe je funkcionirao te smo imali mogućnost raditi cijelo ovo vrijeme, ali zbog drastičnog smanjenja narudžbi od strane naših najvećih kupaca, nije bilo potrebe.“, ističe Saša Božić.

 

Dobra komunikacija s dobavljačima, intenzivan kontakt s kupcima

U tvornici je trenutno zaposleno 273 radnika. Nekim radnicima koji su bili zaposleni na određeno, ugovori nažalost nisu produženi u proteklom razdoblju. Ipak, u što većem broju se nastoji sačuvati optimalan broj kvalitetnih radnika za rast proizvodnje koja se očekuje u narednom razdoblju.  

Obojica naših sugovornika napominju da je tijekom ove teške situacije postojala, i nadalje traje, izuzetno dobra komunikacija s dobavljačima, kojima isto nije lako, a u intenzivnom su kontaktu i s kupcima.

Do prije krize najveći kupci su bili McLaren, Renault, Aston Martin, London Taxi i Bombardier (vlakovi), tu još treba istaknuti i Lamborghini, Rolls-Royce, Tesla, Rimac, i Karma.

U Lipiku su se dosad držali autoindustrije manjih serija visoke kvalitete te nešto željeznice, međutim, s obzirom na aktualnu situaciju, u kontaktu su s kupcima na dnevnoj bazi i rade na tome da se uđe u neka nova tržišta i nove segmente. 

Uprava Isoclime već neko vrijeme poduzima aktivnosti na popunjavanju  proizvodnih kapaciteta u Lipiku te shodno tome dio projekata, koji su tehnološki izvedivi u Lipiku, a proizvodili su se u tvornicama u Italiji već se proizvode ovdje. Naime, u Italiji rade za neke tržišne „niše“ koje nisu doživjele toliko snažan udarac tijekom ove krize (blindirana/sigurnosna stakla, stakla za jahte, specijalizirana građevinska stakla…) pa je uprava Isoclime prepoznala mogućnost relokacije tehnološki izvedivih projekata iz Italije u Lipik.

Proteklih je godina u Lipiku napravljen veliki investicijski ciklus prilikom čega je investirano u obnovu infrastrukture te je kupljena i nova oprema (nove peći i obradni centri), što je isto tako potvrda da vlasnici gledaju dugoročno. Ovo je situacija koja je sve zatekla i treba ju preživjeti kako bi se punim plućima moglo nastaviti proizvoditi dalje, zaključuju čelnici staklane.