Božićni turnir 2017 vertical
Božićni turnir 2017 vertical
Banner Mirisi Božića 2017
Hrvoje Kovačić

Pozivam građane da više sudjeluju jer oni stvaraju ono nešto posebno što turisti cijene

26.06.2014. 01:03 | 7099 pregleda | Intervju

Na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća Grada Lipika (16.6.2014.) gotovo 20 minuta vodila se rasprava na točki izvješća Turističke zajednice Grada Lipika - vijećnici su uz pitanja raspravljali što je turizam u Lipiku, što bi on trebao biti, a pokazalo se da stručnjaka za turizam u Gradskom vijeću imamo na pretek. Svatko ima svoje viđenje što i kako. Ipak, osoba koja 365 dana u godini radi na turizmu u Lipiku je Hrvoje Kovačić, tajnik Turističke zajednice grada Lipika zadnje 3 godine, a završio je hotelski menadžment na Fakultetu za turistički menadžment u Opatiji. O njegovim dosadašnjim iskustvima u organizaciji manifestacija u Lipiku, stanju u turizmu i neiskorištenim potencijalima razgovaramo u ovom intervjuu.

Piše:
Marko Barčan

Podnijeli ste izvješće Turističke zajednice o radu za 2013. godinu. Prošle 2013. godine posjetilo nas je oko 16% manje turista (sa 845 u 2012. na 712 u 2013.). Što smatrate da je uzrok smanjenju broja turista, a k tomu i noćenja? 

Moramo se prisjetiti da je hotel „Lipa“ zatvoren u studenom prošle godine. Samo u prosincu 2012. godine je bilo 244 noćenja, a vjerojatno i pred zatvaranje hotela je pao promet. Taj dio godine gost nije imao gdje prespavati u toj klasi smještaja na koju je navikao, te se okrenuo drugim hotelima u okolici.  

Gradske vijećnike zanimala je struktura prihoda u TZ-u, pa možete to razjasniti te kako je poslovala Turistička zajednica u 2013. godini?

Turistička zajednica grada Lipika je uvijek do sada imala pozitivno poslovanje, inače ne bi mogli tri godine biti u razvoju djelovanja. Sve turističke zajednice u Hrvatskoj djeluju na osnovu Zakona o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma, a ne Zakona što se tiču proračuna, lokalne samouprave, sufinanciranja ili slično. Taj nama nadležan Zakon propisuje da su prihodi boravišna pristojba, turistička članarina, prihodi od obavljanja gospodarskih djelatnosti, sufinanciranja od lokalne i regionalne samouprave, ministarstava ili Hrvatske turističke zajednice, od priloga, donacija i imovine. Struktura prihoda varira svake godine. 

Možete nam ukratko reći na kojim je sve manifestacijama TZ prisutan u organizaciji? Također, budući da je prošlo pola 2014. godine, kako uspoređujete prošlogodišnje tradicionalne manifestacije i one koje ste već ponovili ove godine?   

Potrebno je reći da bi malo manifestacija bilo moguće bez pomoći Grada Lipika u organizaciji, a sudjelujemo u organiziranju oko  4/5 događanja. Mnogo manifestacija organiziramo u prvom dijelu godine. To su Dani fašnika u Lipiku, pružamo potporu udruzi „LIDO“ u svezi organiziranja fašnika, a koja je rijetko vrijedna udruga na našem području koja organizira manifestaciju. U proljeće organiziramo uređenje grada i čišćenje parka, Uskrsni sajam, Sajam cvijeća, Lipanj u Lipiku, Dan zdravlja, rekreacije i zdrave prehrane. Za par dana, u nedjelju, 29. lipnja ćemo održati prodajnu izložbu starina i antikviteta: 2. Retro špica. Bilo je i prvo kino na otvorenom nakon 20-tak godina.  Preko ljeta sudjelujemo u organizaciji Odbojkaškog turnira na Ramincu, susreta branitelja, moto susreta, uspješne ogromne akcije uređivanja gradskog parka, raznih koncerata, rally oldtimer vozila, organizacije svečanosti ulaska RH u EU kada smo na bazenima organizirali koncert, napunili terasu i sudjelovali u otvaranju bazena. Pružamo potporu u organiziranju „Streetballipik“ turnira u košarci sa udrugom „MLALIP“, te biciklijadu Pakrac-Lipik sa TZG Pakrac.

U drugom dijelu godine također smo nositelji. Iz toga izdvajam Dan grada i Miris Božića u Lipiku. Za Dan grada je sajam proizvoda OPG-a i rukotvorina udruga, tradicionalnu Fišijadu. Posebna manifestacija je profesionalna biciklistička utrka XC “Raminac“, te biciklistička utrka za djecu koja se svake godine širi. Zatim obilježavamo Dan oslobođenja grada Lipika. 

Miris Božića u Lipiku je cjelomjesečna manifestacija. Sa djecom Lipika, uz pomoć DVD-a Lipik i Dječjeg vrtića “KOCKICA“ ukrašavamo božićnu jelku na trgu, zatim organiziramo tradicionalni „Božićni sajam“ uz koncert puhačkog orkestra iz Lipika. Na polnoćki sa udrugom “LIDO“ organiziramo druženje uz kuhano vino i čaj te „Slavonsko kolo“ ispred crkve. Za sami kraj je Doček Nove godine sa svim popratnim sadržajima. Također organiziramo natječaj za najljepšu božićnu okućnicu koje su ukrašene lampicama. Želimo potaknuti da grad izgleda lijepo i u večernjim satima te nagrađujemo najljepše. I to je slika grada, pogotovo što u to vrijeme se  u Lipik vrate mnoge obitelji. 

Ima još mnogo događanja koje su hvalevrijedni projekti ostalih organizatora, i mi svima stojimo na raspolaganju. Za svaku manifestaciju je uloženo puno truda i vremena, a onih par sati što posjetitelji vide i dožive je mali dio, a puno faktora utječe na uspješnost događanja. Nadam se da će ih biti još puno. Ali to ovisi i o posjetiteljima. 

Najavili ste i nedostatak djelatnika u TZ-u i zahtjev za povećanjem sredstava u 2015. godini za daljnje ulaganje i razvoj destinacije Lipika? 

Naravno, ovdje smo da se razvijamo. Dokazali smo da možemo sa malo sredstava, ali to kratko traje. Skučeni smo i sa prostorom, a na tome je ostalo već tri godine. Nespretno je organizirano radno mjesto, te smo primorani taj rad nadoknaditi popodne i navečer, a to sve nama šteti. Ako ćemo proširivati ponudu, posao i razvijati se potrebno je osigurati uvjete. Sav posao u  uredu radi samo tajnik i vježbenik. Imamo zadovoljavajuću suradnju sa svima subjektima, a zahvaljujem puno na trudu svima uključenima u organiziranje događanja i turističke ponude.

Što danas čini turističku ponudu Lipika? 

Prepoznatljivost Lipika su pozitivne stvari, što je bitno. Malo nas ljudi više povezuje sa ratom, to se vidi po neugodnom iznenađenju kada vide tragove rata i neuređene okućnice. Toplice Lipik i Državna ergela Lipik su najaktivniji u privlačenju turista. Po ljetu i otvoreni bazeni. Rijetko tko dolazi zbog smještaja, ali dolaze zbog kvalitetne hrane i vina. „Staza lipicanca i kune“ objedinjuje sve turističke sadržaje na području Pakraca i Lipika koji žele pružiti svoje usluge na tržištu i ima ih mnogo. Na internet stranici http://www.slik-lipa.com/ su sve informacije o turističkoj ponudi. Svatko tko želi plasirati svoj novi proizvod i uslugu neka nam se javi, pomoći ćemo uskladiti sa propisima i da upotpunimo zajedničku ponudu. Prolaze kvalitetni projekti tako da će Grad Lipik biti bogatiji za 10 bicikala koji će se iznajmljivati, a novost su i električni bicikli. Time ćemo i starijima te pacijentima omogućiti razgledavanje Lipika i okolice, što im je do sada bilo otežano. Kupiti će se nova velika kočija za kretanje po stazi lipicanca i kune, dobili smo klupe za park, nove interpretacijske table o povijesti Lipika i parka, nabavili smo barokne kostime za manifestacije, te odjeću za bračni par iz doba kada se završila gradnja Kursalona.  Prošao nam je i projekt za edukaciju vodiča, konačno ćemo imati licenciranog vodiča u Lipiku. Uređuje se Internet stranica, te ćemo bolje biti promovirani. Ugrađen je interaktivan ekran na dodir sa svim ponudama i informacijama našeg područja. Tako stvaramo dodatnu vrijednost i nove proizvode, a prostora za razvoj ima jako puno. 

U posljednjih godinu dana održano je nekoliko sastanaka na temu turizma gdje se pričalo o stvaranju kompletne ponude i zadržavanju turista duže od jednog popodneva u Lipiku. Do kud se stiglo? 

Održano je par sastanaka dionika uključenih u ljetnu turističku ponudu Lipika i Pakraca, krenulo se u osmišljavanje ponude i suradnje. Budući da su otvoreni bazeni atrakcija po ljetu, velik broj ljudi iz raznih gradova posjećuje Lipik, dogovoreno je da ćemo to mjesto iskoristiti  za promociju ostalih  atraktivnosti. Biti će i promocija Lipika na jumbo plakatima u okolnim gradovima. Ovog ljeta na bazenima će se otvoriti prodajno mjesto proizvoda Klastera „Kuna“ te  ojačati prodaja OPG-a, Državna ergela Lipik će kočijom voziti posjetitelje po Lipiku, KK Diamant će promovirati jahanje, svaku srijedu imaju 50% popusta na sve usluge. Na bazenima će organizirati sportsku ponudu, koncerte, noćno kupanje. Turistička agencija „Omanovac“ u suradnji sa dionicima izradila jedno/više-dnevne turističke pakete i aranžmane koje će ponuditi kupačima i drugim agencijama. Vršiti će se i dodatna promocija Lipika i Pakraca s letcima i brošurama na bazenima. Svi moraju naći svoj interes, organizirani su inicijalni sastanci, ali mi ne možemo dogovarati poslove među njima, ali jesmo dio toga. No, svaki je početak nepredvidiv. Sve ovisi o suradnji ovoga ljeta. 

Koji su još neiskorišteni turistički potencijali Lipika i postoje li prepreke razvoju turizma?

Prepreka je novac, jer treba stvoriti, promovirati i razvijati kvalitetu. Prirodne i povijesne resurse možemo bolje iskoristiti. Razviti izletišta, birdwatching u Marinom selu, turistički ribolov i sportske aktivnosti na jezerima, aktivirati povijesna nalazišta u Dobrovcu u turističke svrhe. Treba razvijati privatni turistički sektor, proizvodnju novih turističkih proizvoda, pisati kvalitetne projekte koji će se sufinancirati, treba obrazovati i zaposliti ljude jer sami stvaramo ideje, time stvarati jedinstven i prepoznatljiv turistički brend, eno i gastro proizvod, uključiti civilni sektor i realizirati njihove projekte koji imaju svrhu razvoj turizma. Treba mnogo promovirati destinacije i ponudu. Drago mi je da su Toplice Lipik krenule u obogaćivanje smještajne ponude, no imaju još usluga koje se turistima mogu ponuditi preko vikenda ili popodne, a ne nude se. Sljedeće je napraviti ponudu da ti gosti ne borave u sobama nego potroše na aktivnosti, budu na otvorenom. To se uglavnom može preko ljeta. Državna ergela Lipik ima puno posjeta tokom godine, a pad u ljetu. Tu je potrebna interakcija svih nas, a moramo biti otvoreni uvijek i truditi se više jer smo na početku. Prepreka su  i stare ruševine, kuće bez fasade, neuređene okućnice, malo cvijeća. Turizam treba više ljudskih kapaciteta za potrebni razvoj jer ima jako puno različitih faktora i sudionika. Ideja svakog građanina je dobrodošla. 

Posljednjih mjeseci izrađuje se Strategija razvoja Grada Lipika 2014. – 2020., a  kao važan strateški cilj navodi se razvoj turizma. U kojem smjeru mislite da bi se trebao razvijati turizam? 

Strateški plan razvoja turizma Lipika i Pakraca je završen prošle godine u suradnji sa Institutom za turizam,  a sada se radi na Strategiji razvoja Grada Lipika. Glavni strateški ciljevi su razvoj  konkurentnog gospodarstva, te  na drugom mjestu razvoj kontinentalnog turizma.  Važno je pratiti trendove u zdravstvenom turizmu, treba revitalizirati brend Lipika, povijesno nasljeđe, riješiti smještaj konja na Ergeli, omogućiti razvoj atraktivnih lokacija, te razvijati posebne oblike turizma.  Biti će potrebna popratna turistička infrastruktura te marketinška promocija.  Grad Lipik pokušava objediniti sve kvalitetne sadržaje i resurse za što brži i kvalitetniji napredak.

Kako gledate na rasplet situacije oko ZRC-a  i kakva su po vama izgledna rješenja? 

Na to poslovanje je trebalo utjecati davno prije. ZRC je funkcionirao prije rata. Nakon rata tvrtka kao da nije postojala, ostao je samo hotel i bazeni. A to može imati jedna obitelj. Razvoj se nije dogodio kada je trebao i imao svrhu. I nakon rata smo mogli uspjeti brzo. Nažalost, radnici, naši sugrađani su žrtve hrvatskog sustava upravljanja državnom imovinom. Hotel „Lipa“ i otvoreni bazeni su druga priča na koju se može utjecati i treba ih izdvojiti, oni imaju budućnost. No, TZG nema utjecaja na rasplet. Drago mi je da je park spašen. 

Ako se vratimo u vrijeme prije Domovinskog rata, možete li povući paralelu i imate li informacije o odnosu broja turista i smještajnih kapaciteta?  

Nažalost to je nemjerljivo. No Lipik je ponovo zablistao tek desetak godina pred Domovinski rat. Čak i u to blistavo vrijeme, veliki dio stoljetnog parka je posjećen, izgrađeno je parkiralište. Dali je to cijena razvoja turizma u to doba? Dali smo spremni danas na takvo nešto? Što je bilo prije, slabo se spominje. Smještajnih kapaciteta je bilo puno, a najvažnije da su bili uspješni privatnici, ugostitelji i trgovine tako da su svi imali koristi od toga. Svi su živjeli za turizam. Za popunjenost hotela nemam informacije, no znam da je dolazio raditi i nestručan kadar jer Lipik nije imao ljudskog potencijala za popuniti radna mjesta u ZRCu. 

Tko su nam danas najčešći gosti? 

Najčešći gosti su domaći turisti, zastupljeni su 80%, dok od stranaca ima najviše Talijana, Nijemaca, Švicaraca, Austrijanaca i BIH. Razlog njihovog posjeta nije poznat. No statistika koju vodimo se odnosi na prijavljene legalne smještajne jedinice. Toplice Lipik nam nisu bili obvezni dostavljati podatke tako da je realna struktura drugačija. To će se ove godine promijeniti budući da su prijavili nove smještajne jedinice. Ima puno i posjeta na Ergelu Lipik, te na bazene. Svi su oni naši gosti, potencijalni korisnici noćenja. 

Je li Lipik vraćen na turističku kartu Hrvatske? 

Ne, nije. Sami se moramo  pokazati kao kvalitetna destinacija. Svaki građanin Lipika, Pakraca i okolice mora sudjelovati u tome. Svaki zdravstveni djelatnik, konobar, član udruge sudjeluje u razvoju turizma. Turisti su nepredvidivi, puno ih zanima, žele razgovarati, kvalitetno se odmoriti, izliječiti, aktivno provesti odmor, potrošiti na kvalitetne stvari. Svi smo mi tu da im to pružimo. Kada ste zadnji put nekome nepoznatome, koga prvi puta vidite u gradu usput rekli dobar dan kao domaćin u ovome gradu, podigli smeće sa poda, uredili svoju okućnicu? Imali smo i pritužbe i pohvale na destinaciju. Sve je to dio razvoja. I Grad Lipik i TZ pišu projekte i ulažu u razvoj i obogaćivanje turističke ponude. Nažalost, tek smo prije par godina krenuli u taj posao. U razvoj cijele destinacije mislim i na Pakrac i širu okolicu.  Nažalost na turizam utječe mnogo stvari, no zato postoji HTZ koji vrši inozemnu promociju i Slavonije. Na strane državljane bi se trebalo osloniti, ali oni očekuju kulturu i kvalitetu za novac. To je Lipik imao prije. 

Najavljene su Izmjene i dopune Zakona o Turističkim zajednicama koji predviđa određene promjene u radu i organizaciji sustava TZ-a na području cijele Republike Hrvatske.  Najavljuje se ukidanje lokalnih Turističkih zajednica pa možete li  objasniti što je predviđeno novim  Zakonom?

 Da, Izmjene i dopune Zakona predviđaju preustroj sustava. Bili smo na sastanku sa ministrom turizma Darkom Lorencinom gdje je govorio da neće biti ukidanja zajednica, nego formiranje DMO-a (Destinacijske menadžment organizacije). Nakana im je centralizirati sustav, što se nas tiče da centar klastera Slavonije bude u Osijeku. No mi smo i najdalje od Osijeka. Time bi županijski i lokalni uredi izgubili dio izvora financiranja, ostali bi djelovati ili kao do sada, ili DMO ili TIC, no konkretna budućnost nije poznata. Na državnoj razini Dalmacija je organizirana u par klastera, organizirana mahom po županijama, što ni Slavoniju ne svrstava u fer poziciju. Ministar je upozoren da je Slavonija zapostavljena, te da mnoge županije u projektima dobivaju puno više novaca i da ne možemo tako razvijati turizam na kontinentu.

Zadnju sjednicu Gradskog vijeća završili ste dojmljivom rečenicom gdje ste se zahvalili vijećnicima što su pohvalili rad knjižnice, a nisu spomenuli rad Turističke zajednice koja je radila 365 dana u 2013. godini što je neke ostavilo bez teksta, a kod nekih je izazvalo negodovanje. Koje je vaše radno vrijeme i koliko radite tjedno? 

Moja rečenica nije dojmljiva, suprotno, to je neplanirana reakcija na dojmljivu rečenicu u točki prije. Jedan vijećnik je pohvalio djelatnike gradske knjižnice i prekovremeni rad u prošloj godini, to je njegovo pravo. No, nije smatrao, kao ni jedan drugi vijećnik, potrebitim spomenuti rad volontera, udruga, radne grupe i vježbenika, svih izlagača i učesnika, a znamo da se većina manifestacija odvija za vrijeme praznika, vikenda, u popodnevnim i noćnim satima i to je sve rekao samo dan nakon uspješnog organiziranja Dana zdravlja u nedjelju. Svi mi radimo iznad mogućnosti. Meni se aktiviralo sjećanje iz prošle godine kada smo imali događanje, trebao sam ravnateljicu knjižnice koja mi je tada telefonski zabranila ikakvo kontaktiranje van radnog vremena, a radno vrijeme ravnateljice je od osam do podne. Knjižnica se u 2013. nije odazvala ni na jednu manifestaciju, ove godine nije bilo ni „Noći knjige“, velikog događanja na razini države. Oni to vjerojatno ne znaju. Naravno da ne ulazim u godišnji program knjižnice, ali moja opaska nije ni bila usmjerena na njih, ja podržavam njihov dosadašnji rad i uvijek sam na raspolaganju. Mislim da samo toj pohvali nije bilo razloga, no, zaboravio sam da su u gradskom vijeću stranački ljudi, pa sam trebao i očekivati tu pojedinačnu sponzorsku pohvalu. A što se tiče negodovanja i zabrane od strane predsjednika, ono je vjerojatno bilo obiteljske naravi, pa nije vrijedno komentara. Mislim da nije nikome ništa za zamjeriti, niti je moja reakcija bila posebna. 

Za kraj, kako gledate na posljednja događanja i radove u parku od kojih nas neki poput Koncert za Kursalon i obnova fontane vraćaju u vrijeme prije rata? 

Zaboravili ste kupovinu parka u Lipiku, za koji konačno možemo reći da je gradski park. Čini se da smo živjeli u sumraku do lipnja 2013. godine, s obzirom što se dogodilo u zadnjih 12 mjeseci. Dio parka oko Toplica je osvijetljen, produžila se korisnost parka na 24 sata. Veliki je pomak bio u zadnjih godinu dana, no to je samo vidljivo. Ima još puno stvari koje će se tek pokazati kao ispravni potezi. Zadovoljan sam što sada više sudjelujemo u kreiranju proizvoda destinacije. Koncert i fontana je mali, ali reprezentativan korak u ozbiljnosti namjere da se park oživi. Početak rada fontane ću uvijek povezivati sa djelovanjem nas volontera i DVD-a Lipik koji smo prvi oživili vodoskok nakon 21 godinu i to dvije godine zaredom. To su bili mali koraci, trebalo je puno truda, malo ruku. Drago mi je da je Grad Lipik uložio sredstva i volju u potpunu obnovu fontane. Zaista smo zaboravili koliko impresivna može biti. Zato pozivam građane da više sudjeluju u akcijama, manifestacijama, oni stvaraju ono nešto posebno što turisti cijene.