KLAUDIJA KOVAČ, RAVNATELJICA OŠ LIPIK

Želim da djeca u školu dolaze s veseljem i radošću

02.09.2017. 08:51 | 2273 pregleda | Intervju

Klaudija Kovač je po struci profesor geografije i geologije i diplomirani inženjer geologije, ali je već tri godine na rukovodećem mjestu ravnateljice Osnovne škole Lipik. S njome smo razgovarali o aktualnostima uoči početka nove školske godine.

Piše:
Sezame.pr

Ove školske godine u Osnovnoj školi Lipik najavljeno je nekoliko investicija od kojih je najvrjednije energetska obnova. U kojoj je to fazi?
Energetska obnova uključuje izmjenu (obnovu) krovišta, fasade, plastične stolarije i unutarnje rasvjete, prošli su nam natječaji energetske obnove i za matičnu školu u Lipiku i za područnu školu u Dobrovcu. Odluka je stigla i trenutno čekamo poziv iz Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost da potpišemo ugovor. Radovi moraju biti odrađeni u roku 24 mjeseca od potpisivanja ugovora, a vrijednost ovog projekta je preko 5 milijuna kuna od čega županija sufinancira 8%.
Prije dvije godine odobren nam je projekt „Laboratorij obnovljivih izvora energije“, a čekamo i rezultat natječaja „Unaprjeđenje pismenosti - temelj cjeloživotnog učenja“ kao jedna od dvije škole u županiji koje su se prijavile na ovaj natječaj.
Uglavnom, puno se može napraviti u ovo vrijeme europskih fondova i bespovratnih sredstava, ali samo ako se hoće i potrudi. Natječaji su otvoreni, a vi se možete javiti ili ga ne morate ni pročitati. Po tom pitanju naša škola je maksimalno uključena, a vide se i rezultati. Tu se posebno želim zahvaliti ekipi iz Lira-e, lipičke razvoje agencije koji su nam bili i jesu velika potpora oko pripreme i kandidiranja projekata.

Upisan samo jedan razred prvašića

Gotovo u cijeloj Hrvatskoj, a posebno u Slavoniji je prisutan trend sve manjeg broja osnovnoškolaca. Kako je stanje po tom pitanju u OŠ Lipik?
Činjenica je da je u školama sve manje djece, a taj problem nije zaobišao niti našu školu. Ove školske godine očekujemo da će našu školu pohađati oko 250 učenika. Prelistavajući Spomenicu škole naišla sam na podatak da je sredinom 90-ih godina u školi bilo i po 350 učenika što znači da je primjetno značajno smanjenje. Dokaz tome je da je ove godine u našu školu, po prvi puta upisan samo jedan prvi razred s 21 učenikom, za razliku od ranijih dva razreda prvašića. Dakle nemamo ni onu minimalno potrebnu brojku učenika da ih se podijeli u dva razreda, a to je broj od 28 učenika.

Koliko je to poražavajući podatak?
Jako. Ne govorimo lokalno niti na nivou županije gdje je ove godine upisano oko 200 prvašića manje nego lani, nego je to na nivou cijele zemlje. Problem je što odlaze obitelji, roditelji s djecom, a paradoks je da živimo u prekrasnoj zemlji s odličnim geografskim položajem, umjerenom klimom, najljepšim morem, u zemlji bogatoj resursima.

Koliko je zaposlenih u lipičkoj školi, ima li tehnološkog viška ili pak potrebe za dodatnim zapošljavanjem?
Škola ima 50-ak zaposlenih i jedan od problema je što, zbog samo jednog upisanog razreda prvašića, imamo jednog učitelja „viška“. To ćemo ipak uspjeti riješiti zbrinjavanjem učitelja jer istovremeno imamo jedan porodiljni dopust.
Imamo potrebu za 2 asistenta u nastavi za što je županija aplicirala na natječaj i odobreno je.

Koliko je djece u područnoj školi u Dobrovcu?
Trenutno imamo 6 učenika, 3 učenika 2. razred i 3 učenika 4. razred koji će pohađati nastavu ove godine u kombiniranom razredu. Nama je osnivač Požeško – slavonska županija i župan jako radi na tome da se područne škole ne ugase, a i naš je cilj da te škole opstanu makar i s tako minornim brojem učenika.

Smijehom protiv nasilja u školi

Svjedoci smo i čestih napisa o nasilju u školama. Kavo je stanje po tom pitanju u vašoj školi?
Po tom pitanju smo uključeni u niz preventivnih programa, a posebno smo ponosni na naš projekt „Smijeh je lijek - izbacimo nasilje zauvijek“ koji radimo niz godina i kojim želimo naglasiti upravo smijeh kao suprotnost nasilju. To je prepoznala čak i Nov@ TV pa organiziramo školski show „Tvoje lice zvuči poznato. Velik je odaziv publike pri čemu se, uz ugodno druženje, svi dobro i nasmijemo.

Ovaj razgovor vodimo u uređenom atriju škole. Kako je došlo do njegovog uređenja?
Ovaj prekrasan prostor unutar škole je godinama bio nefunkcionalan. Nakon rješavanja problema odvodnje slivnih voda i drenaže pristupili smo estetskom uređenju. Istovremeno se odvijalo rušenje  derutne škole u Jagmi pa smo očistili staru ciglu čije smo segmente ugradili u stazice. Uredili smo kamenjare, vrtne gredice, kutak za odmor i razred na otvorenom. To je prostor u kom svi sada rado boravimo, učenici izlaze pod odmorom, odrađuje se izvanučionička nastava, a nakon učiteljske sjednice je to odličan prostor  za team building uz roštilj.

Djecu potičemo na poduzetništvo

Puno smo toga napravili zahvaljujući zajedništvu, trudu, idejama i inicijativama i učenika i nastavnika. Izuzetno sam zadovoljna timskim radom učenika i svih djelatnika škole.
Imamo aktivnu učeničku zadrugu kroz koju se uči model poduzetništva. Smatram bitnim naše net-generacije poticati na rad rukama. Poučavanje poduzetništva znači, uz kreativnost, razvijati kod učenika inicijativu, neovisnost i timski rad, pozitivan odnos prema samostalnosti i budućem životu.
Uz već postojeći voćnjak, ove godine smo napravili visoke vrtove gdje već ubiremo prve plodove; luk, salatu, rajčice, papriku, rotkvice, mrkvu, peršin… Uključila se i likovna grupa te oslikala vanjski dio.

Jedina sportska dvorana u Lipiku je Školska sportska dvorana? U kakvom je stanju dvorana i oprema i koliko je dvorana iskorištena?
Najveća potreba je bila za obnovom rasvjete što smo riješili i mislim da je dvorana u dosta dobrom stanju. Opremu imamo, radimo i na njenom zanavljanju. Dobri su uvjeti i za rekreaciju i radimo na privlačenju rekreativaca.
Radim na taj način da šaljem zamolbe gdje vidim priliku da bi se mogla dobiti donacija. Trenutno čekamo jednu vrlo vrijednu donaciju opreme za dvoranu. Kada govorimo o donacijama volim reći da sam kucala na vrata i da su mi se mnoga otvorila. Dobili smo ranije vrijedne donacije od INA-e, zatim od Zagrebačke banke, dosta drugih ponekad i financijskih donacija, a upravo nam je stigla i donacija namještaja od tvrtke Ericsson Tesla.

Živimo u informatičkom vremenu. Kako je tim zahtjevima odgovorila OŠ Lipik?
Jedan od prvih ciljeva mi je bio modernizirati školu u smislu poboljšanja uvjeta rada u nastavi. To se ostvarilo već prve godine. Sve učionice opremljene su računalima i projektorima, metodičkim sredstvima i pomagalima kao i provedenim internetom. Podržavamo STEM-revoluciju. Nakon što smo se uključili u Croatian Makers ligu te dobili donaciju robota ove godine dobili smo i donaciju BBC micro:bitova.
Važno za interakciju, posebno s roditeljima je i naša internet stranica www.os-lipik.skole.hr kao i naša Facebook stranica na kojoj nastojimo dati što kvalitetnije i što svježije informacije.

Ravnateljski posao je dinamičan i nepredvidiv

Prije ravnateljske dužnosti, radili ste i kao profesorica. Koje su najveće razlike?
Biti ravnatelj znači biti vodeća osoba u školi o čijem znanju, sposobnostima i vještinama ovisi proces razvoja i kvaliteta rada škole. Ravnatelj je pedagoški rukovoditelj i menadžer škole, uloga ravnatelja se manifestira kroz brigu za uspjeh učenika i kvalitetu poučavanja, kreiranje vizije i pozitivnog ozračja, donošenje odluka, brigu za resurse itd.
Povremeno mi nedostaje neposredan rad s učenicima u razredu. To nadoknadim u poticanju i pripremanju učenika za nastupe u školskim priredbama, projektima, izletima, uključim se u rad sa zadrugarima, pečemo zajedno pekmez ili sadimo vrt. Veliku pažnju posvećujem kada učenike treba pohvaliti i nagraditi. Posao učitelja za mene je jedan od najplemenitijih i najvažnijih poslova. Vođenje škole se uči i mislim da sam napokon pohvatala konce. Sad sam menadžer škole, a znam reći s razlogom i limar, arhitekt, pravnik ili pak krim. policajac. Npr. nevrijeme odnese krov, prokisne, poplavi, dogodi se provala… Ravnatelj vodi i organizira rješavanje svih problema, ali takva dinamika odgovara mojoj osobnosti.

Kakvi su vaši planovi odnosno vidite li se na mjestu ravnateljice i u sljedećem mandatu?
Prije svega se na tom mjestu vidim u ove dvije preostale godine, iako moram naglasiti da je sam početak bio vrlo težak. Jedna poznanica mi je rekla: „Jesi htjela biciklo? Sad pedaliraj!“ i tako sam to i prihvatila. Treća godina je iza mene i sada je puno lakše, mislim da sam se dobro snašla.  

Poruka za kraj?
Poruke šaljem svaki dan kao i naši učitelji; da cijenite prave vrijednosti, da ih prepoznajete, da budete tolerantni i uvažavate se, da razvijate zajedništvo i pomažete jedni drugima. Osim učenja, školskih natjecanja i briga, volimo ponuditi trenutke smijeha i opuštanja. Cilj nam je naći put ka uspjehu svakog učenika. Pored svih obaveza koje učenici imaju, oni bi se trebali „naći“  u školi, otvoriti se, biti kreativni i uživati u školi. Dolaziti s veseljem i radošću.
Osim niza izvannastavnih aktivnosti i izborne nastave, imamo naše unutarškolske projekte u koje nastojimo uključiti sve učenike i učitelje. Tako su ove godine učitelji razredne nastave s učenicima izradili knjigu „Što su jeli naši stari“ a projekt viših razreda je bio „Moje kreativno ja“. Unutarškolske projekte sami osmišljavamo, ideja je uvijek pregrš i jedva čekam što će moji kreativni i vrijedni učitelji i stručni suradnici smisliti za ovu godinu.